Toto fórum podporuje Tapatalk
Toto fórum je zde proto aby jste si navzájem pomáhali a radili a né aby jste se navzájem uráželi.Vyvarujte se takového jednání.
Upozornění ! Na tomto fóru se nesbírají žádné statistiky a údaje o uživatelích.
 ! Zpráva od: admin
Skylink caid 0624 CZ+SK
Tak všechny programy pro region SK -CZ již stabilizovány a pracují normálně
canal+ sport cz-sk,Markíza krimi HD a další již pracují bez problému
Upozornění Skylink caid 0D96 bude vypnut přejděte na caid 0624 pokud máte někde na satelitní přijímači propsán
tento caid 0D96 odstraňte ho a načte se Vám caid 0624

Kódovacie systémy

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Zdrojové a kanálové kódovanie

Příspěvek od oneeeee » 29 červen, 2015, 19:02

Zdrojové kódovanie zahŕňa kódovanie obrazu, kódovanie zvuku, programový multiplex a transportný multiplex. Momentálne narozšírenejšie je kódovanie s využitím systému MPEG-2, ktoré sa okrem DVB-T využíva aj pri ďalších typoch šírenia digitálneho signálu: satelitnom DVB-S a káblovom DVB-C. Rozširuje sa i kódovanie MPEG-4 (najmä na šírenie programov HDTV a v systémoch IPTV). Existujú však i ďalšie systémy kódovania, napr. SVC (Scalable Video Coding). Vo vývoji je a zhruba v roku 2011 by mal byť prezentovaný nový systém – HVC (High Performance Video Coding).

Kompresia

Kodéry podstatne redukujú bitový tok obrazového signálu z hodnoty 270 Mbit/s v štúdiu na približne 5 Mbit/s (pri televízii so štandardným rozlíšením, s využitím MPEG-2). Zvukový signál sa redukuje zo štúdiové hodnoty 3 Mbit/s na hodnotu rádovo 256 kbit/s. Pri znižovaní dátovej náročnosti sa používa bezstratová aj stratová kompresia.

Zjednodušene môžeme povedať, že bezstratova kompresia využíva opakovanie rovnakých prvkov v kóde, ktoré boli nahradené určitými "symboly" a ďalších princípov, pričom neovplyvňuje obsah - obraz a zvuk. Stratová potom využíva nedokonalosti ľudských zmyslov a "vypúšťa" informáciu, ktorú nie je ľudské oko alebo ucho zaznamenať.

Programový a transportný multiplex

Programový multiplex zaisťuje skladanie TV programu (obraz, zvuk, teletext a ďalšie dáta) do výsledného bitového toku daného programu. Transportný multiplex vytvára jediný transportný tok rôznych televíznych a rozhlasových programov a doplnkových dát, ktorý sa spoločne cez distribučnú a vysielaciu sieť dopravuje k divákom.

Platené programy

Ak sú v multiplexu platené programy, musí sa zabezpečiť skremblovanie signálu a pravidelne zaraďovať do výsledného bitového toku zašifrovaný tajný kľúč (mení sa približne každých 10 s) a povolenia (mení sa zhruba každý mesiac ako ochrana proti hackerom) pre oprávnených divákov. Správu platených programov zabezpečuje CA (Conditional Access).

Protichybové zabezpečenia DVB

Protichybové zabezpečenia DVB zahŕňa vonkajšie kódovanie RS (Reed-Solomonove), vonkajšie prekladanie (tzv. „Outer Interleaving“), vnútorné konvolučné kodovanie a vnútorné prekladanie (tzv. „Inner Interleaving“). RS kodér pridáva k transportnému MPEG-2 (s dĺžkou 188 bajtov) 16 ochranných bajtov, ktoré umožňujú automaticky opraviť v každom paketu až 8 chybných bajtov.

Vonkajšie prekladanie preskupí susedné bajty tak, že z dvanástich za sebou vysielaných bajtov je každý z iného paketu. Vonkajšie prekladania tak umožňuje korigovať aj zhluky chýb, postihujúcich až 96 susedných bajtov.

Vnútorný konvolučný kodér používa štandardizované kódové pomery 1/2, 2/3, 3/4, 5/6 a 7/8. Čitateľ zlomku udáva počet informačných bitov, menovateľ celkový počet vrátane zabezpečovacích bitov. Kódové pomery 1/2 a 2/3 sú najrobustnejšie, avšak za cenu najnižšieho užitočného bitového toku. Vnútorné prekladanie preskupuje susedné bity podobne ako vonkajšie prekladanie bajty.
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Radio Data System

Příspěvek od oneeeee » 29 červen, 2015, 19:13

Radio Data System, skrátene RDS, je štandardizovaný komunikačný protokol združenia EBU (European Broadcasting Union) na posielanie malého množstva digitálnych informácii prostredníctvom bežného FM vysielania. Systém RDS štandardizuje niekoľko typov informácii, ktoré sú prenášane, vrátane času, informácie o interpretovi a nazve piesne a identifikácii stanice. RDS je štandardom v Európe a Latinskej Amerike od začiatku 90. rokov 20. storočia, ale nemal tak silné postavenie v Severnej Amerike.
Radio Broadcast Data System, skrátene RBDS, je oficiálny názov americkej verzie RDS, aj keď tento systém sa tiež bežne nazýva RDS. RBDS je so systémom RDS takmer úplne identický, iba s malými rozdielmi hlavne v číslovaní hudobných programov a ďalších formátoch, ktoré vie systém RBDS identifikovať. RBDS bol prijatý združením NRSC, systém RDS EBU.
Oba systémy využívajú pomocný nosný kmitočet 57 kHz na dátový prenos rýchlosťou 1187.5 bitov za sekundu. Frekvencia 57 kHz bola vybraná z toho dôvodu, že je 3. harmonická (3x) pilotného signálu pre FM stereo, takže nespôsobuje interferencie, alebo namodulovanie na tento signál, alebo na signál oddeľujúci stereo kanály s frekvenciou 38 kHz (2x). Dátovy protokol využíva opravu chýb. RDS definuje množstvo funkcií (pozri nižšie).
Obsah a implementácia[upraviť | upraviť zdroj]
Nasledovné informačné polia sú obvykle obsiahnuté v RDS data:
AF
Alternative Frequency (Alternatívne frekvencie) Dovoľuje prijímaču preladiť na inú frekvenciu, na ktorej vysiela rovnaká stanica, ak sa príjem signálu zhorší (napríklad ak sa prijímač presúva mimo dosah vysielača). Táto funkcia sa často využíva v autorádiach.
CT
Clock Time (Časový signál) Umožňuje synchronizáciu hodín rádia, prípadne palubných hodín. Z dôvodu latencií pri prenose môže byť čas vysielaný pomocou funkcie CT určený len s presnosťou max. 100ms od UTC.
EON
Enhanced Other Networks (Rozširene monitorovanie iných sieti) umožňuje prijímaču monitorovať ostatné siete, alebo stanice a v prípade dopravných správ automaticky dočasne zmeniť stanicu.
PI
Programme Identification (Identifikátor programu) je unikátny kód, ktorý identifikuje stanicu. Každá stanica má pridelený špecifický kód s prefixom krajiny. V spojených štátoch, PI je vypočítane pomocou vzorca z volacieho znaku.
PS
Programme Service (Poskytovateľ programu) je jednoduchý 8 znakový statický nápis, ktorý reprezentuje volací znak stanice, alebo jej názov. Vačšina RDS-kompatibilných prijímačov túto informáciu zobrazuje a v prípade, že je stanica uložená v pamäti, prijímač si PS uloží do pamäte spolu s frekvenciou a ďalšími detailami asociovanými s touto stanicou.
PTY
Programme Type (Typ programu) Toto kódovanie rozlišuje 31 predefinovaných typov programov - napríklad (v Európe): PTY1 Správy, PTY11 Rocková hudba - dovoľuje užívateľom nájsť v éteri programy s podobným vysielaním. PTY31 je rezervovaný pre prípad oznamov v núdzových situáciach v prípade prírodnej katastrofy, alebo iných kalamitných situácii.
REG
Regional (Regionálne vysielanie) Táto funkcia je využívaná hlavne v krajinách, kde národne rozhlasové stanice vysielajú regionálne informácie na niektorých vysielačoch. Táto funkcionalita umožňuje užívateľovi obmedziť prijímané stanice iba na tie, ktoré programy, ktoré regionálne informácie vysielajú.
RT
Radio Text Táto funkcia umožňuje stanici vysielať 64 znakov textovej informácie s ľubovoľným obsahom, ktorý môže byť napríklad statický, ako napríklad slogan stanice, alebo môže byť previazaný na vysielanie (názov interpreta a skladby, ktorá je práve vysielaná a pod.). Funkcionalita RT sa obvykle neobjavuje v autorádiach, aby nerozptyľovala vodiča pri riadení automobilu.
TA, TP
Traffic Announcement, Traffic Programme (Dopravné aktuality, Dopravné informácie) Tieto 2 binárne príznaky umožňujú prijímaču venovať zvýšenú pozornosť hláseniam o dopravnej situácii. Príznak TP indikuje, že príslušná stanica pravidelne vysiela dopravné správy, zatiaľ čo príznak TA je nastavený iba vtedy, ak práve prebieha vysielanie dopravných informácii, čo umožňuje zastaviť prehrávanie kazety, alebo CD a prepnúť na príjem dopravných informácii.
TMC
Traffic Message Channel (Kanál dopravných informácii) Sú digitálne zakódované informácie. Nie každý RDS prijímač podporuje túto vlastnosť. Obvykle je táto funkcia dostupná v automobilových navigačných systémoch. V mnohých krajinách sú vysielané iba šifrované dáta, takže je potrebné si službu objednať a vlastniť príslušný dekodér.
Podpora RDS[upraviť | upraviť zdroj]
Vzhľadom k implementácii, drvivá väčšina autorádií podporuje minimálne funkcie AF, EON, REG, PS a dvojicu TA/TP.
Drahšie autorádia podporujú funkcie TMC, RT a/alebo PTY, pravdepodobne s nahradeným kódom "NEWS"
Domáce stereosystémy, najmä hi-fi prijímače, budu podporovať hlavne funkcie PS, RT a PTY.
Existuje vzrastajúce množstvo prenosných zariadení podporujúcich RDS, ako sú navigačné systémy, rádia a mobilné telefóny. Je to možné vďaka riešeniam ponúkajúcim nízku cenu a malú spotrebu.
Kód PTY Typ programu pri RDS (EU) Typ programu pri RBDS (Severná Amerika)
0 nedefinované (žiadny program) nedefinované (žiadny program)
1 Správy Správy
2 Bežné udalosti Informácie
3 Informácie Šport
4 Šport Reč
5 Vzdelanie Rock
6 Rozhlasové hry Klasický rock
7 Kultúra Adult hits
8 Veda Soft rock
9 Rôzne Top 40
10 Pop hudba Country
11 Rocková hudba Oldies
12 Ľahký posluch Soft
13 Ľahká klasika Nostalgia
14 Vážna hudba Jazz
15 Ostatná hudba Klasická hudba
16 Počasie R'n'B
17 Financie Soft R'n'B
18 Detské vysielanie Jazyk
19 Spoločenské udalosti Náboženska hudba
20 Náboženstvo Náboženské vysielanie
21 Telefonický vstup Osobnosť
22 Cestovanie Verejnosť
23 Hobby a voľný čas Univerzity
24 Jazzová hudba nepriradené
25 Country hudba nepriradené
26 Národna hudba nepriradené
27 Oldies nepriradené
28 Folklórna hudba nepriradené
29 Dokumentárne vysielanie Počasie
30 Test alarmu Test Poplachu
31 Alarm Poplach
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Kódovacie systémy

Příspěvek od oneeeee » 1 červenec, 2015, 16:37

CAID a kódovacie systémy
Každý kódovací systém má svoj CAID (ident), podľa ktorého môžme určit názov kódovacieho systému.
ktorý CAID zodpovedá , ktorému kódovaciemu systému ,je uvedené nižšie v tabuľke.
0Bxx Conax
0Dxx Cryptoworks
0D00 Cryptoworks (DigiTurk / MTV Networks / Chello)
0D01 Cryptoworks (JSTV)
0D02 Cryptoworks (freeSAT by UPC Direct / RTL CH)
0D03 Cryptoworks (Skylink / TBS)
0D04 Cryptoworks (DMCtv)
0D0A Cryptoworks (Halózat)
0D0F Cryptoworks (CS Link)
0D70 Cryptoworks (Skylink)
0D95 Irdeto - Cryptoworks (ORF)
0D96 Irdeto - Cryptoworks (Skylink)
0D97 Irdeto - Cryptoworks (freeSAT by UPC Direct)
0100 Seca/ Mediaguard
0500 Viaccess/ TPS Crypt
0602 Irdeto
0604 Irdeto II (Nova/Zee TV)
0606 Irdeto II (Sex View/SCT)
06xx Irdeto
0624 Irdeto (Skylink)
0653 Irdeto (freeSAT by UPC Direct)
0666 Irdeto (DigiTurk)
0666 Irdeto (CS Link)
1702 BetaCrypt (Premiere - sat)
1722 BetaCrypt (Premiere a Kabel Deutschland - kabel)
1762 BetaCrypt (ORF a Premiere)
1800 Nagravision
1801 Nagravision (Premiere)
1802 Nagravision 3 (Digi TV)
1803 Nagravision 3 (PolSat)
18xx Nagravision 2/3
1810 Nagravision (Canal+ Espaňa)
1811 Nagravision (CanalSat)
1813 Nagravision (Cyfra+)
1815 Nagravision (freeSAT by UPC Direct)
1818 Nagravision (Canal Digitaal)
1819 Nagravision (TéléSAT)
1830 Nagravision (HD+)
1833 Nagravision (Sky Deutschland)
1834 Nagravision (Sky Deutschland)
183D Nagravision (TivúSAT)
1843 Nagravision (HD+)
1861 Nagravision (Sky Deutschland)
1861 Nagravision (CanalSat)
1861 Nagravision (PolSat)
1880 Nagravision 4 (Digi TV)
22E2 CodiCrypt
22E3 CodiCrypt
2600 Biss
4A60 Sky Crypt/Neotion SHL
4AA1 KeyFly
4AE1 DRE Crypt
4AB0 Sky Pilot
4A70 DreamCrypt
5581 BulCrypt
A101 RosCrypt

prevzaté z parabola.cz
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Kódovacie systémy

Příspěvek od oneeeee » 1 červenec, 2015, 17:07

Analógový signál
Je tvorený neprerušovaným radom meniacich sa vlnových priebehov. V podstate sa úroveň signálu môže pohybovať v rozsahu minimálnych a maximálnych hodnôt.
Digitálny signál
Pracuje v princípe skoro rovnako na rozdiel sa ale neprenášajú úrovne signálu ale hodnoty úrovní signálu v určitých častiach signálu. Keďže dnešné počítače môžu pracovať len binárnymi hodnotami 0 a 1, tak typ digitálneho signálu môže byť iba binárny, ktorý je reprezentovaný ako radom minimálnych a maximálnych hodnôt, kde minimálna hodnota predstavuje logickú nulu a maximálna hodnoty predstavuje logickú jednotku.

Táto dvojica číslic môže v konečnom stave predstavovať nejaké obrazové informácie resp. pôvodné informácie. Keď sa zamyslíme nad princípom digitálneho signálu, dôjdeme asi k záveru, že digitálny signál dokáže lepšie uchovať informáciu resp. vernosť informácie v porovnaní s analógovým videom. Prečo? Je to kvôli tomu, že pri prenose analógového alebo digitálneho signálu sa pridáva do signálu ďalší šum a pri analógovom signále nie je možné na prijímacom zariadení tento šum rozoznať od užitočnej informácie.

Tento šum sa pridáva pri každej operácii so signálom t.j. pri opakovanom prenose alebo pri kopírovaní, z čoho vyplýva opakované znižovanie vernosti informácie.

V digitálnom signáli je omnoho jednoduchšie odlíšiť šum od užitočnej informácie. Z tohto dôvodu je možné tento digitálny signál prenášať alebo kopírovať bez straty kvality koľkokrát to je potrebné.

Rozlíšenie a snímková rýchlosť
Iskrový výboj blesku trvá menej než 0,0001 sekundy, ale jeho krivé čiary na oblohe vidíme omnoho dlhšie. Sietnica oka má určitú svetelnú zotrvačnosť, ktorá trvá približne jednu desatinu sekundy, a tak vnímame obraz blesku aj vtedy keď na sietnicu žiadne svetlo nedopadá.
Na svetelnej zotrvačnosti sietnice oka je založené aj filmové premietanie. Ak prístroje dokážu zachytiť nejaký pohyb na filmový pás rýchlosťou 24 snímok za sekundu a takto získané snímky rovnakou rýchlosťou premietať, potom rýchle striedanie jednotlivých obrazov vníma ľudské oko ako plynulý pohyb. Prenos pohybových dejov televízie je založený na podobnom princípe.
I v tomto prípade sa zachytáva pohyb snímacou kamerou a potom sa premieta na tienidlo obrazovky s rýchlosťou 25 resp. 29.97 obrázkov za sekundu. Čiže dá sa povedať, že základný princíp filmu a videa ako takého je založený na nedokonalosti nášho ľudského oka. Keby túto nedokonalosť človek nemal, asi by sa dnes používali úplne inú technológiu na zobrazovanie pohybových scén, ktorá by buď využívala nejakú inú nedokonalosť človeka alebo by sme vôbec nepoznali pojem video resp. televízia.

Snímková rýchlosť
Predstavuje počet obrázkov resp. snímok, ktoré sa vystriedajú za jednu sekundu. Ľudské oko potrebuje minimálne 10 snímok za sekundu aby vnímal sériu snímok ako pohyb. Pokým je počet snímok menej, vníma trhavosť toho záberu. Čím vyššia je snímková rýchlosť tým je obraz plynulejší a prirodzenejší.

Filmy
Ktoré sú premietané v kinách sú natáčané a premietané rýchlosťou 24 snímok za sekundu. Filmy, ktoré vidíte v televízií sú premietané rýchlosťou 25 alebo 29.97 snímok za sekundu, v závislosti na danom systéme, ktorý sa v danej krajine využíva.

Kvalita videa, ktoré sledujete, je ovplyvnená nielen snímkovou rýchlosťou ale aj rozlíšením obrazu, ktorý je ďalším dôležitým parametrom.

Naskytuje sa tu ale otázka, aké zmeny obrazu dokáže ľudské oko zachytiť
Ako hranica sa udáva rozmer približne 5000 x 5000 bodov (niekedy je možné počuť aj 3000 x 3000 a niekedy sa hovorí aj o 4096 x 4096 označovaných ako 4K), v tomto rozlíšení sa tiež väčšinou renderujú digitálne animácie a efekty vo filmoch. V digitálnom svete je rozlíšenie chápané inak ako v analógovom svete.

V analógových systémoch bol daný iba počet riadkov, horizontálne rozlíšenie bolo určené frekvenčnou šírkou pásma.

Digitálny obraz je proti tomu definovaný presne, rozlíšením v počtoch bodu horizontálne a vertikálne, napr. 640x480. Pri prevode analógového videa na digitálne potom záleží iba na vzorkovanej frekvencii, koľko bodov sa získa. Takže informácie o digitálnom rozlíšení analógového signálu sú pomerne nepresné.

Rozlíšenie
Je vlastne množstvo informácií obsiahnutých v snímku. Dalo by sa povedať, že rozlíšenie je reprezentované počtom jednotlivých obrazových bodov na obrazovke (pixely) t.j. vertikálne krát horizontálne body (napr. 720x576). Zo zvyšovaním rozlíšenia rastie kvalita obrazu ale na úkor dátového priestoru, čiže keď je potreba aby bol obraz z väčším rozlíšením kvalitnejší musí sa mu poskytnúť viac dátového priestoru a väčšiu šírku pásma. Táto relácia platí aj pri zvyšovaní snímkovej rýchlosti.
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Kódovacie systémy

Příspěvek od oneeeee » 1 červenec, 2015, 17:12

Prekladané a neprekladané video
Nebyť nedokonalej technológie v minulosti asi by sme dnes nepoznali pojem „prekladané video“ a všetko by bolo omnoho jednoduchšie. Najprv je treba vysvetliť ako pracuje televízia. Elektrónový lúč prechádza cez vnútornú stenu tienidla obrazovky, kde sú nanesené luminofórové vrstvy. Luminofór potom žiari svetlom, ktoré vidí ľudské oko.

Intenzita lúča
Určuje intenzitu vyžarovaného svetla. Takto lúč prechádza všetky riadky obrazovky až príde na spodnú časť odkiaľ sa vráti opäť na začiatok. Prvé televízory mali luminofóry s veľmi krátkou dobou svietivosti tzn., že po osvietení elektrónovým lúčom prestávali vydávať svetlo, čo spôsobovalo, že pokiaľ prišiel lúč na spodok obrazovky tie horné už prestávali svietiť. Inými slovami povedané vznikal tam nepríjemný efekt blikania.

Preto na kompenzáciu tohto neduhu vymysleli vedci systém prekladania
Systém funguje tak, že najprv elektrónový lúč osvieti všetky nepárne riadky a potom sa vráti na začiatok a osvieti všetky párne riadky. Týmto dvom skupinám sa hovorí „horné“ (nepárne) a „dolné „ (párne) pol-snímky v televíznom signály. Z toho vyplýva, že televízia zobrazujúca 25 snímok za sekundu v skutočnosti zobrazuje 50 pol-snímok za sekundu (50 Hz).

Problém snímok a pol-snímok je dôležitý len v prípade, že video bude zobrazované na bežnej televízií. Pre video zobrazované iba na počítači tento problém odpadá, pretože videosignál sa na monitore zobrazuje v neprekladanom režime.

RGB a YCC farby
Aby sa dalo pochopiť ako fungujú tieto dva systémy farieb, najprv je nutné vysvetliť čo vlastne predstavuje pojem farba. Farba je vlastne len náš vnem vnímaný prostredníctvom oka prenášajúc signály do mozgu. Svetlo je elektromagnetické vlnenie. Ľudské oko reaguje na jeho úzku oblasť a to od 380 nm do 770 nm (infračervené a ultrafialové sú mimo tohto rozsahu, preto ich ľudské oko nedokáže vidieť). Tento úsek sa uvádza aj ako viditeľné spektrum. Rôznu intenzitu zložiek v tejto oblasti vníma oko ako farbu. Farba je vnímaná prostredníctvom miliónov farebných receptorov nachádzajúcich sa na sietnici oka – čapíkov, ktoré reagujú na farebné vnemy. Existujú tri druhy, ktoré reagujú na rozdielnu oblasť farebného spektra. Podľa ich najväčšej citlivosti sa delia na červené - najcitlivejšie v najvyšších vlnových dĺžkach, zelené - citlivé v stredných a modré - najcitlivejšie v najnižších. Kombináciou ich vnemu vznikajú informácie o farbách.

RGB predstavuje skratku farebného priestoru, ktorý je zložený na farebných zložkách R (red - červená), G (green - zelená), B (blue - modrá).

Každý bod (pixel) je reprezentovaný červeným, zeleným, modrým svetlom luminofóra, ktoré sú veľmi blízko pri sebe, čím splývajú, a preto sa človeku zdá že vidí bod iba z jednou farebnou informáciou.

V bežnom počítačovom svete sa zložky RGB nazývajú farebné kanály
Tento systém je využívaný v dnešných monitoroch.

Počítač pracuje s farbami ako s 8-bitovými informáciami pre každý farebný kanál, čo je dohromady 24 bitová informácia, teda viac ako 16 miliónov možností farby pre jednotlivý bod. Tento systém zobrazovania sa nazýva „24-bitová farba“.

Systém RGB
Sa tiež využíva pri zobrazovaní v televíznej technike ale signál ako taký sa prenáša a ukladá nie ako RGB ale ako YCC.

Je známe, že ľudské oko je citlivejšie na zmeny jasu než na farby. Teda ľudské oko výraznejšie vníma prechody medzi čiernou a bielou než medzi jednotlivými farbami - čo je to dané fyziologicky - väčším počtom svetlo citlivých tyčiniek než čapíkov nesúcich farby.

Keď sa začala vyvíjať farebná televízia, bola stanovená požiadavka aby si mohli používatelia pozrieť na svojich čiernobielych televízoroch (tento pojem je trochu nepresný, pretože obrazovka zobrazuje celú stupnica šedi medzi bielou a čiernou, a nie iba bielu a červenú) aj farebné vysielanie, čiže čiernobiela televízia musela byť schopná akceptovať farebný signál aby ho potom mohla zobraziť ako čiernobiely.

Preto bol nutný prechod na novú technológiu známu ako YCC. „Y“ – je rovnaká zložka ako pri čiernobielych televízoroch a dve „C“ znamenajú nové farebné zložky. Tieto dve farebné zložky určujú odtieň farby bodu a luminiscencia určuje jeho jas. Týmto bola vlastne zabezpečená kompatibilita čiernobieleho a farebného systému.
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Kódovacie systémy

Příspěvek od oneeeee » 1 červenec, 2015, 17:16

Analógové formáty
V dnešnej dobe, keď všetko dostáva svoju digitálnu podobu stále nesmieme zabúdať a ignorovať svet analógového videa, pretože ešte dnes veľké množstvo profesionálnych zariadení pracuje v analógovom formáte a tiež milióny bežných užívateľov stále používajú napr. analógové videokamery, videorekordéry, magnetofóny a atď.

Tieto zariadenia sú prepojované 3 typmi analógového spojenia: kompozitné (koaxiál), S-video a komponentné.

Kompozitné (koaxiál)
Využíva na spojenie koaxiálny kábel a je najjednoduchším typom analógového spojenia. Tento kábel využíva na prenos analógového signálu iba jeden vodič. Potom dochádza k tomu, že luminiscencia a chromatičnosť signálu sa prenášajú spolu, čím sa zmiešavajú. Toto spojenie je aj najnekvalitnejším analógovým spojením.
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Uživatelský avatar
oneeeee
Příspěvky: 674
Registrován: 10 březen, 2015, 17:46
Bydliště: martin
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Kódovacie systémy - vysielacie normy

Příspěvek od oneeeee » 1 červenec, 2015, 17:20

Vysielacie normy
Sústavy a štandardy farebnej televízie (analógovej i digitálnej)
Predstavujú technické riešenie a súhrn pravidiel, podľa ktorých sa zložkové farebné signály kódujú do úplného farbeného signálu. Tieto sústavy môžeme obecne deliť do nasledujúcich kategórií:

CDTV (Conventional Definition Television)
Do tejto kategórie patria konvenčné analógové TV sústavy – napr. NTSC, PAL, SECAM .

ACTV (Advanced Compatible Television) sú zlepšené TV sústavy plne zlučiteľné s CDTV
Používajú nové algoritmy v produkčnej a hlavne v prijímacej časti (hrebeňová filtrácia CTI, digitálne spracovanie BOZS, prechod od prekladaného k postupnému rozkladu - tzv. progresívnemu riadkovaniu, 100 Hz rozklad, PIP, PAP).

ECTV (Extended Spectral Compatible Television)
Tieto zdokonalené TV sústavy sú spektrálne zlučiteľné s CDTV - napr. PAL I, PALplus. Kompatibilný je kanálový raster pozemnej distribučnej siete, rozdielne sú štruktúry kodéru a dekodéru.

EDTV (Extended Definition Television)
Do tejto kategórie patria napr. sústavy MAC. Sú nezlučiteľné s CDTV. Charakteristické pre nich sú: zvýšená rozlišovacia schopnosť, potlačenie typických skreslení systémov CDTV (cross-colour, cross-luminance, zlepšená digitálna synchronizácia, zvukového doprovodu a pod.)

HDTV (High Definition Television)
Sú sústavy s vysokou rozlišovacou schopnosťou a rozšíreným formátom obrazu (16:9). Sú úplne nezlučiteľné s CDTV a v súčasnosti sú už zahrnuté v štandardoch DVB.

DVB (Digital Video Broadcasting)
Digitálne TV vysielanie a prenos v troch formách: DVB-S (Satellite), DVB-C (Cable), DVB-T (Terrestrial). Pre zdrojové kódovanie používajú štandard MPEG-2 (Motion Picture Expert Group) a pre vysokofrekvenční prenos kanálovej modulácie QPSK (družicové vysielanie), QAM (CATV), COFDM (pozemné vysielanie).

Najpoužívanejšie a najznámejšie sú normy
PAL, NTSC, SECAM a HDTV (hlavne ich modifikované verzie). Každá z týchto noriem sa používa v určitej krajine. Užívateľ si nemusí robiť starosti s týmito rôznymi druhmi noriem, pretože v každej krajine sa predávajú spotrebiče (kamery, TV a atď.) používajú normu v danej krajine. Problém nastáva, keď užívateľ potrebuje používať jeden druh normy v krajine s druhou normou. Vtedy sa to rieši väčšinou vzájomnou konverziou .
ešte žijem . vuplus duo4K , vti aj bh .

Odpovědět

Zpět na „Klíče“